SINT-VEROONMARS Lembeek
Paasmaandag en Paasdinsdag
© 2007-2017  Sint-Veroonmars Lembeek          Webmaster: Hugo Hernie  

Welkom

Ieder jaar op Paasmaandag siert een majestueuze stoet het op zich al fraai ogende landschap van Lembeek en omgeving. Een echte Lembekenaar is gehecht aan Sint-Veroon. De jaarlijkse paasprocessie is daar een bewijs van. Op deze site hopen we je wat meer uitleg te geven over Lembeek en zijn Paasprocessie, die vreemde combinatie tussen religie en vermaak.
Teksten uit: "Het Paasgebeuren in Lembeek", J. Neef, J. Vanbellingen, uitg. JNPrinting Lembeek Foto's: Iris Lembeek en N. Sluys en G. Cools
DE LEGENDE Over Sint-Veroon zijn weinig of geen historische gegevens voorhanden. Volgens de legende leefde hij in de 9de eeuw en stierf te Lembeek in 863. Hij was de zoon van keizer Lodewijk de Duitser (dus een achterkleinzoon van Keizer Karel) en tweelingsbroer van de Heilige Verona. Toen hij 15 jaar was, verzaakte hij de opvolging van zijn vader en vertrok spoorloos. Alleen zijn zuster Verona had hij over zijn vertrek ingelicht en beloofde haar van zijn dood te verwittigen. Op miraculeuze wijze vernam ze zijn dood en ze kwam naar zijn graf in Lembeek. Oude kronieken leren dat bedevaarten naar Sint-Veroon en de jaarlijkse ommegang door de middeleeuwen stand hebben gehouden. Hieruit ontstond de Paasprocessie in haar gemilitariseerde vorm. De eerste aanwijzingen hieromtrent zijn te vinden in een oorkonde van 17 april 1412. In 1840 werd de soldatenprocessie nieuw leven ingeblazen en tot op heden kan zij rekenen op een ruime belangstelling, ook ver buiten de gemeentegrenzen. Sint-Veroon wordt voorgesteld als pelgrim met een boek in zijn hand of wijzend naar de hemel en aan zijn voeten ligt de keizerskroon waaraan hij verzaakte. IN- EN UITTOCHT Vanaf 3 uur 's ochtends wordt op vele plaatsen in het dorp de reveille geblazen. Omstreeks 8 uur verzamelen de soldaten zich bij het oud gemeentehuis waar vaandels en decoraties worden overhandigd. Op hetzelfde uur vatten de schrijndragers, in de volksmond de Kasdragers, hun tocht vanuit de kerk aan. Zij torsen het schrijn met de relikwie van Sint-Veroon de hele 18 km lange tocht op hun schouders. In het spoor van de kas een steeds groeiend aantal bedevaarders, samen met de parochieverantwoordelijke, die de "arm van de Heilige Veroon" aan de vele toeschouwers langs de weg te kussen aanbiedt. Deze zilveren arm bevat een armbeentje van Veroon. Na een tweetal uren voegen de soldatengroepen zich bij de kasdragers en samen leggen ze de resterende afstand af. Onderweg vormen de vele Sint-Veroonkapelletjes welkome rustpunten voor lichaam en geest. 's Middags wordt Clabecq bereikt en vandaar gaat het naar Tubize en Hondzocht terug naar de dorpskom. Om 18 uur wordt de plechtige intocht gehouden.
© 2007-2017  Sint-Veroonmars Lembeek          Webmaster: Hugo Hernie

Welkom

Ieder jaar op Paasmaandag siert een majestueuze stoet het op zich al fraai ogende landschap van Lembeek en omgeving. Een echte Lembekenaar is gehecht aan Sint-Veroon. De jaarlijkse paasprocessie is daar een bewijs van. Op deze site hopen we je wat meer uitleg te geven over Lembeek en zijn Paasprocessie, die vreemde combinatie tussen religie en vermaak.
© 2007-2017  Sint-Veroonmars Lembeek          Webmaster: Hugo Hernie  
© 2007-2017  Sint-Veroonmars Lembeek          Webmaster: Hugo Hernie
Paasmaandag en Paasdinsdag
SINT-VEROONMARS Lembeek
DE LEGENDE Over Sint-Veroon zijn weinig of geen historische gegevens voorhanden. Volgens de legende leefde hij in de 9de eeuw en stierf te Lembeek in 863. Hij was de zoon van keizer Lodewijk de Duitser (dus een achterkleinzoon van Keizer Karel) en tweelingsbroer van de Heilige Verona. Toen hij 15 jaar was, verzaakte hij de opvolging van zijn vader en vertrok spoorloos. Alleen zijn zuster Verona had hij over zijn vertrek ingelicht en beloofde haar van zijn dood te verwittigen. Op miraculeuze wijze vernam ze zijn dood en ze kwam naar zijn graf in Lembeek. Oude kronieken leren dat bedevaarten naar Sint-Veroon en de jaarlijkse ommegang door de middeleeuwen stand hebben gehouden. Hieruit ontstond de Paasprocessie in haar gemilitariseerde vorm. De eerste aanwijzingen hieromtrent zijn te vinden in een oorkonde van 17 april 1412. In 1840 werd de soldatenprocessie nieuw leven ingeblazen en tot op heden kan zij rekenen op een ruime belangstelling, ook ver buiten de gemeentegrenzen. Sint-Veroon wordt voorgesteld als pelgrim met een boek in zijn hand of wijzend naar de hemel en aan zijn voeten ligt de keizerskroon waaraan hij verzaakte. IN- EN UITTOCHT Vanaf 3 uur 's ochtends wordt op vele plaatsen in het dorp de reveille geblazen. Omstreeks 8 uur verzamelen de soldaten zich bij het oud gemeentehuis waar vaandels en decoraties worden overhandigd. Op hetzelfde uur vatten de schrijndragers, in de volksmond de Kasdragers, hun tocht vanuit de kerk aan. Zij torsen het schrijn met de relikwie van Sint-Veroon de hele 18 km lange tocht op hun schouders. In het spoor van de kas een steeds groeiend aantal bedevaarders, samen met de parochieverantwoordelijke, die de "arm van de Heilige Veroon" aan de vele toeschouwers langs de weg te kussen aanbiedt. Deze zilveren arm bevat een armbeentje van Veroon. Na een tweetal uren voegen de soldatengroepen zich bij de kasdragers en samen leggen ze de resterende afstand af. Onderweg vormen de vele Sint- Veroonkapelletjes welkome rustpunten voor lichaam en geest. 's Middags wordt Clabecq bereikt en vandaar gaat het naar Tubize en Hondzocht terug naar de dorpskom. Om 18 uur wordt de plechtige intocht gehouden.